fredag 8. juni 2012

Et bilde sier mer enn tusen ord



Dette er noe som vi alle har hørt, oppigjennom tidene. “Et bilde sier mer enn tusen ord!” – men, er det virkelig sånn? At et bilde virkelig – sier mer enn tusen ord?

Før tenkte jeg at det var et slags “ordtak” som man sier, og at det er så klart en selvfølge at et enkelt bilde beskriver alt mye mer, enn om man skulle hatt tusen ord. Men etter at jeg nå snart har fullført mediefaget, og vi har lært mye om hva et godt bilde er og laget en film om det, vi har lært å se med andre øyne og til slutt analysert et selvvalgt bilde.  
Om et bilde sier mer enn ord, kommer helt an på om det er et godt bilde eller ikke. Men hva er et godt bilde? For meg, er et godt bilde - et bilde som får i gang tankene mine. Som sagt, har vi lært å se med andre øyne pga. Jan – Arve. Før kunne jeg se på et bilde og bla fort forbi, og bare “nei, det var ikke noe spesielt bilde”. Nå har jeg lært meg å se nøye, og med helt andre øyne.
Jeg har lært at det faktisk kan ligge en hel historie bak et bilde, og det er dette som er et godt bilde for meg. 

Bilde herfra.

1 kommentar:

  1. Bra! Her får jeg bekreftet at opplegget om bilde fungerer.

    SvarSlett