lørdag 9. juni 2012

Film

Heisann!
Nå i det siste, har vi jobbet med film i mediatimene. Vi har lært veldig mye om det, analysert film og til slutt produsert vår egen kortfilm. Jeg leverte ikke filmanalysen før etter at vi hadde blitt ferdig med filmen, men jeg merket at når jeg skrev analysen, lærte jeg veldig mye nyttig og gjenkjente mye av det vi hadde prøvd på i vår egen flim. Jeg tror det hadde vært til veldig stor hjelp om jeg hadde analysert filmen før vi skulle begynne på vår egen.
Filmen jeg valgte å analysere var The Notebook. Dette er en kjærlighetsdrama - og en typisk jentefilm. En av mine yndlingsfilmer!


Bildet er hentet herfra.

Kortfilmen vi fikk beskjed om å lage, skulle være inspirert av dusjscenen fra filmen Psycho (1960).
Jeg var på gruppe med Linn, Ellisiv og Julie. Til å begynne med, synes jeg det virket veldig spennende å lage en sånn film. Vi fikk et ark med forskjellige scener, som vi måtte ha med. Vi klippet og limte scenene i den rekkefølgen vi ville, og dette var våres storyboard. Ellisiv skulle være Marion, Julie skulle filme og Linn skulle redigere med meg samtidig som hun var morderen i tillegg. Vi hadde planlagt dette lenge, og skulle møtes for å filme en helg alle sammen. Vi hadde med jukseblod, kniv og selvfølgelig kamera. Vi var på Sense trening og helse senter, og der begynte vi. Like før filmingen trakk Ellisiv seg, og ville ikke være Marion allikevel. Jeg hadde lyst til det fra starten av, så tok på meg oppgaven med et smil. Jeg synes det virket veldig spennende og gøy!

Bilde fra dusjscenen i filmen Psycho. Bildet er hentet fra denne nettsiden.

Utover når vi begynte å filme, merket vi at det ikke hadde gått like bra, om vi ikke hadde hatt storyboard. Storyboarden som vi hadde var til utrolig stor hjelp, og filmingen gikk fort unna. Jeg synes det var morsomt å spille Marion. Når filmingen var ferdig, var det redigering. Redigeringa er alltid den største og vanskeligste jobben. Dessuten er det en pirkete jobb. Og som vi har tidligere erfaring med - redigering er noe som tar tid!
Det var jeg og Linn som plukket ut klippene som var brukbare, redigerte de og klippet de til, og satte filmen sammen. Dette tok veldig lang tid. Vi brukte move maker og det hengte seg opp hele tiden.
Julie og Ellisiv la på effektlyder, musikk og tok på en dusete/gammel effekt, og mørke farger etter at morderen skulle komme.
Når vi var ferdige med filmen, synes jeg selv at den var ganske bra. Men så begynte jeg å bli nervøs for at vi måtte vise den for klassen. Det er en krevende oppgave, og samtidig for mange veldig ukomfortabelt å vise kroppen sin på film når man står i dusjen. Jeg merket også at dette var innenfor min komfortsone.
Jeg var ikke i timen hvor vi skulle vise filmen, og det synes jeg er bra - ellers hadde jeg feiget ut og ikke latt den bli vist allikevel. Det ble tydeligvis en diskusjon i klassen om dette seinere, hvor lærer fortalte at den samme oppgaven hadde blitt brukt på elever i 20 år. Alle har jo forskjellig syn på seg og sin kropp, og samfunnet forandrer seg hele tiden. Men jeg vet ikke om det er riktig å gi en slik oppgave til elevene, hvor det er scener som er nødt til å filmes i dusjen med veldig lite klær. Om man ikke gjør det fult ut, får man jo også trekk for det. Er det riktig?

Uansett, så har det alt i alt vært spennende å jobbe med temaet film. Jeg er fornøyd med det jeg har lært og gjort, og synes at resultatene til alle i klassen var veldig imponerende. Selv synes jeg at oppgaven var litt "slem" i og med at ikke alle er like fornøyde med å vise seg i dusjen foran klassen, men alt i alt - morsomt og spennende!!!

-Krystiana Rita

1 kommentar:

  1. Meget gode refleksjoner. Fint at du trekker fram det å vise kroppen sin. En får ikke trekk for å ikke bli filmet med for lite klær. Men jeg skal ta opp til vurdering om jeg bør fortsette med denne oppgaven.

    SvarSlett