torsdag 7. juni 2012

En dag i NRK


Onsdag 30.11.11 dro medieklassen til Oslo for å besøke NRK. Vi tok toget litt før kl. 09, og var i Oslo rundt 10.30 før vi gikk videre til NRK Opplevelsessenter. Vi ble delt inni to grupper og skulle få lære om både radio og TV.
Jeg var på gruppen som fikk historien i kronologisk rekkefølge - altså radio først og deretter TV'en.
Vi fikk bli med inn i Radioteaterets lydstudio. Der fikk vi se hvordan en sending kunne bli innspilt, og hvordan et hørespill kunne ''se ut''. Det var et helt lydtett rom, slik at lyden ble klar og tydelig. Det var veldig morsomt å se hvordan de brukte de forskjellige gjenstandene i

rommet, for å få fram den riktige lyden. De hadde f.eks en trapp med tre forskjellige underlag: stein, teppe og tre, alt avhengig av hvordan lyd man ønsker å bruke!
De hadde også et ''uterom'' inni selve rommet som var veldig fascinerende. Jo lenger inn i rommet man ropte, jo lenger borte hørtes det ut som om personen var.





Deretter fikk vi se NRK's kostymelager. Der var det kostymer samlet helt fra de første TV-sendingene i 1960, så her var det veldig mye å se!
Det var moro å se igjen de ulike kostymene og ''maskene''. Jeg kjente igjen mange av dem fra barndommen.



Så så vi på rekvisitter som de laget til de forskjellige programmene før vi tok heisen opp til studioet hvor Dagsrevyen ble innspilt. Det var et mellomstort rom, hvor det hang en haug av lamper og forskjellige lys i taket! Hun som ledet oss visste ikke nøyaktig hvor mange det var, men hun sa at det kunne være opp til 250 lamper!


Etter en times lunch, skulle vi få en omvisning i sportredaksjonen. Der fikk vi aller først se hvordan en sak på f.eks 45 min skulle bli til 1 min. Vi fikk se hvordan man kunne klippe og lime de forskjellige bildene og lydene som man ville ha med. Det var veldig spennende å se dette.

Til slutt fikk vi gå inn i et studio i NRK, og der fikk vi vite hvilke TV-programmer som ble spilt inn. Dette var blant annet Nytt på nytt, Trygdekontoret og Quizdan.
Vi i medieklassen fikk lov til å være publikum til innspillingen til Quizdan. Jeg hadde aldri vært publikum for et TV-show før, så dette var en ny, spennende og lærerik opplevelse for meg!
Jeg ante ikke at publikum f.eks fikk ''ordre'' om å klappe osv., og visste ikke hvordan det hele skulle foregå i det hele tatt. Men det var en veldig spennende opplevelse!

Jeg er veldig glad for at jeg fikk muligheten til å bli med på noe sånt. Jeg har vært på NRK-huset før, men denne gangen gjorde vi så mye mer! Alt i alt var dagen utrolig lærerik, spennende og veldig innholdsrik.

-Krystiana Rita













1 kommentar:

  1. Fint, da var den på plass. Her har du fått med det meste. Bra!

    SvarSlett