torsdag 8. september 2011

Medievaner


Hei igjen!

Vi har nå fått en ny oppgave i mediefaget. Alle i medieklassen skulle svare på en undersøkelse på It's Learningom våres medievaner. Så skulle vi skrive et blogginnlegg om det.
Seinere skal vi intervjue 100 personer for å se på medievanene deres, så da kommer det et nytt innlegg da!
Når vi ser på hva som særpreger de unges medievaner, er helt klart Internettet på toppen av lista. Vi bruker Internett til det meste - lese aviser, spille spill og kommunisere. En mulig grunn for at vi bruker Internettet så mye kan være at det er en mye enklere og raskere måte å kommunisere på enn f.eks. å sende et brev eller ringe. Det er også gratis!

Det er også blitt veldig populært å lese nettutgaven av avisa. jeg tror at grunnen til dette er at det er enklere å bare klikke litt rundt og få den informasjonen man trenger, enn å lese og bla i papirutgaven. Vi sparer forresten penger her også!



Bilde hentet herfra.


Vi har blitt mer og mer avhengig av Internett opp igjennom årene. Nå bruker vi Internett på jobb, skole o.l. Dette viser altså til at Internett har blitt mye mer brukt! Det kan vi se på denne tabellen som viser bruken av PC hjemme på folk på en alder fra 9-79 år.



Som vi ser tydelig i denne tabellen, har PC bruk økt enormt fra perioden 1994-2010.
(Tabellen er hentet fra denne siden)


Når det gjelder TV-kikking så har nordmenn aldri sett så mye TV som nå!

En gjennomsnittsnordmann ser på TV minst 141 minutter på TV hver dag. Hva er grunnen til dette? Hvorfor ser vi så mye TV?
I følge en undersøkelse fra Statistisk sentralbyrå skyldes det utdanning. Jo høyere
utdanning, jo mindre TV-kikking. Men har dette noe å si på aldersgrupper, kjønn osv?
Fire av fem nordmenn ser på TV i løpet av hverdagen, og det er noen forskjeller mellom menn og kvinner. Menn ser i gjennomsnitt 145 minutter på TV hver dag, mens kvinner ser på TV i 137 minutter.
Utifra denne tabellen kan vi se hvilke aldersgrupper som kikker mest på TV i løpet av dagen fra 1991-2010.




Vi kan se at unge kikker en del på TV, men at tallet faktisk har sunket litt de siste årene. Men den aldersgruppa som dominerer aller mest når det gjelder TV-kikking, er 67-79 år. Hele 92% av dem har sett på TV en gjennomsnittsdag, og de ser i gjennomsnitt 177 minutter fjernsyn!
Det som er mest populært å se på TV, eller de kanalene som har flest seere, er; nyheter og nyhetsmagasin, etterfulgt av TV-serier og sportsprogram. De eldre kikker helst på nyheter eller debatter, mens de unge ser mest på serier eller programmer med musikk (f.eks MTV).




Dette bildet som er hentet fra denne siden illustrerer hvordan nordmenn har blitt idag! Jeg synes på en måte at TV-en og nordmannen har byttet litt plass. Før så var TV-ene gammeldagse og store, mens nordmenn var mer aktive og ikke kikket så mye på TV. I motsetning til nå, så skal TV-ene være digitale og så flate som mulig med en utrolig bra skjerm!

Alt i alt har våre medievaner steget på de aller fleste måtene. Dette har en positiv virkning; vi sparer tid, sparer penger, holder oss lett oppdaterte. Men det har også en negativ virkning; vi rører mindre på oss, vi blir ''mindre sosiale'' siden vi snakker mer på facebook og Skype enn å møtes, papirutgaven av aviser vil etterhvert muligens forsvinne.

- Krystiana Rita



2 kommentarer:

  1. En meget god fagtekst. Styrken er at du oppgir referanser til kildene dine og bruker tabeller. Du viser at du har oversikt over de unges medievaner. Blå lenkefarge gir bedre lesbarhet og tydeliggjør lenkene i hyperteksten bedre.

    SvarSlett
  2. Takk for tilbakemelding, Jan Arve.
    Nå har jeg endret lenkefargen til blå, så den blir tydeligere og lettere å lese!:)

    SvarSlett